گیاهان رطوبت پسند(مزوفیت)

  • Industry
  • بازدید: 89

گیاهان مزوفیتی چی هستند؟ برعکس گیاهان هیدروفیت مانند نیلوفر آبی که در آب یا خاک اشباع شده رشد می کنند

گیاهان مزوفیتی چی هستند؟ برعکس گیاهان هیدروفیت مانند نیلوفر آبی که در آب یا خاک اشباع شده رشد می کنند، یا گیاهان زیروفیت، مانند کاکتوس، که در خاک خشک رشد می کنند، مزوفیت ها گیاهانی عادی هستند که مابین این دو نوع گیاه قرار دارند.

محل زیست گیاهان مزوفیت یا رطوبت پسند مناطقی است که دمای هوای متوسط یا رو به بالا دارند، و خاک آنها نه خیلی خشک است و نه خیلی خیس. اکثر گیاهان مزوفیت در خاکهای اشباع شده از آب که زهکشی قوی ندارند رشد خوبی نخواهند داشت.

در واقع، مزوفیت ها در مناطق بازِ آفتابی مانند مزارع یا دشت ها، و یا جنگل های سایه دار رشد میکنند. گرچه این گیاهان بسیار پیچیده هستند، و چندین مکانیزم مختلف تکامل یافته دارند، اما به آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم واکنش خوبی نشان نمی دهند.

گیاهان مزوفیتی ساقه های فیبری مستحکم و آزاد، ریشه های عمودی یا فیبری پیشرفته دارند. برگهای گیاهان مزوفیتی تنوع زیادی دارند اما معمولا مسطح، نازک، پهن و سبز رنگ هستند. هنگام گرمی هوا لایه ی وکس مانند روی برگها رطوبت را در خود حفظ می کند و از بخارشدن سریع آن جلوگیری می کند. منافذ ریز زیر برگ ها نیز هنگام بادهای شدید یا گرمای بیش از حد بسته میشوند تا از تبخیر شدن آب جلوگیری کنند.

منافذ ریز زیر برگی همچنین برای دریافت کربن دی اکسید باز میشوند، و اکسیژن را نیز از گیاه خارج می کنند. اکثر گیاهان باغچه ای مانند سبزیجات، بذرهای کشاورزی، و درختان برگریز مزوفیتی هستند. چندین مثال از گیاهان مزوفیتی عبارتند از: گندم، ذرت، شبدر، رز، بابونه، چمن، بلوبری، نخل، درخت چنار، سوسن، لاله، آفتابگردان.

چاپ  ایمیل