کود کامل چیست؟

  • Industry
  • بازدید: 5390

کود کامل یک ترکیب یا مخلوط کودی است که شامل سه ماده مغذی اصلی گیاه است: نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) به شکل‌های پتاس، اسید فسفریک و نیتروژن.

کود یک ماده طبیعی یا مصنوعی با پایه شیمیایی است که برای تقویت رشد و باروری گیاه استفاده می شود. کودها همچنین ممکن است احتباس آب را افزایش داده و مایع اضافی را فیلتر کنند و از این رو کارایی خاک را افزایش دهند. کودها معمولاً سه عنصر درشت مغذی اصلی پتاسیم، فسفر و نیتروژن را ارائه می دهند. کودها همچنین ممکن است مواد مغذی ثانویه مانند گوگرد، منیزیم و کلسیم را به خاک یا محیط کشت اضافه کنند.

در یک برچسب کامل کود، نسبت این مواد مغذی اولیه گیاه به عنوان نسبت N-P-K محصول نشان داده شده است. به عنوان مثال، یک کود با مقادیر مساوی از هر عنصر دارای N-P-K 5-5-5 خواهد بود. این یک کود همه منظوره و کامل در نظر گرفته می شود. با این حال، برای اینکه یک کود کامل در نظر گرفته شود، نیازی نیست که مقادیر مساوی از هر یک از این کودها، فقط نزدیک به آن باشد.

کودهای کامل را می توان از فروشگاه خریداری کرد، یا یک باغبان می تواند کود کامل خود را با مخلوط کردن اجزای مختلف با هم مخلوط کند، و نسبت آنها به هر ماده مغذی را سفارشی کند.

حداکثر عملکرد کود کامل 
شناخته شده است که پتاسیم به فرآیند باردهی و گلدهی کمک می کند و در عین حال با تقویت سیستم ایمنی گیاه به سلامت کلی کمک می کند. از طرف دیگر نیتروژن تضمین می کند که برگ ها در سلامت بکر باقی می مانند و فسفر رشد سالم و پایدار ریشه را تشویق می کند.

در برخی موارد، بسته به آنچه که روی توده کمپوست اضافه می شود، می توان کمپوست را یک کود کامل در نظر گرفت. کمپوست معمولاً از مخلوطی از مواد خشک و مرطوب تشکیل شده است و برخی از مواد مرطوب برای آزاد کردن نیتروژن شناخته شده است. به عنوان مثال، ضایعات میز، ضایعات حیاط، و تفاله قهوه، همگی به محتوای نیتروژن توده کمپوست کمک می کنند. در واقع، برگ‌ها و تفاله‌های قهوه نیز برای افزایش محتوای فسفر و پتاسیم کپه شناخته شده‌اند.

به گفته باغداران، کود دامی را می توان یک کود کامل نیز در نظر گرفت، مشروط بر اینکه حیوان با رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و سالم تغذیه شود. با این حال، برای کود کامل، بهتر است انواع مختلف کود را مخلوط کنید، زیرا هر کدام دارای سطوح مختلفی از مواد مغذی هستند.

کودی که فقط یک یا دو مورد از سه عنصر اصلی گیاه را تامین می کند، کود ناقصی است. این محصولات ارزان‌تر هستند و برای استفاده در خاک‌هایی که مثلاً از قبل غنی از یک ماده مغذی هستند، ایده‌آل هستند.

با دلتا همراه باشید.

چاپ  ایمیل